Valg af arbejdsmiljørepræsentant
Læs om regler og anbefalinger i forbindelse med valg af skolens arbejdsmiljørepræsentant
-
Hvem vælger arbejdsmiljørepræsentant?
Arbejdsmiljørepræsentanten vælges af alle ansatte i den del af skolen, som arbejdsmiljøgruppen skal dække. Begrebet "alle ansatte" skal forstås normalt som alle, herunder deltidsansatte, afløsere, vikarer, praktikanter m.fl.
Skolens ledelse må ikke deltage i valget.
-
Hvem kan blive valgt som arbejdsmiljørepræsentant
Frie Skolers Lærerforening opfordrer til, at man vælger en arbejdsmiljørepræsentant med udgangspunkt i den største personalegruppe, fordi denne repræsenterer den største mængde af arbejdsmiljøproblemstillinger på skolen.
Frie Skolers Lærerforening opfordrer desuden til, at man vælger et medlem af Frie Skolers Lærerforening.
-
Valgprocedure
Skolens ledelse indkalder normalt til valg. Valget afholdes i arbejdstiden.
I kan aftale en valgprocedure i arbejdsmiljøorganisationen eller SU/SAU/MIO, hvor I tager stilling til
- hvilket varsel mødet skal indkaldes med
- om der er muligt at opstille og stemme ved fravær
-
Valgperiode
Arbejdsmiljørepræsentanten vælges for 2 år (kan i særlige tilfælde være op til 4 år), og genvalg kan finde sted.
-
Efter valget
Den valgte (nyvalgte eller genvalgte) arbejdsmiljørepræsentant skal skriftligt orientere skolens leder om valget og meddele valget til egen faglig organisation.