Kurser i foldebøger er et hit

Medlemmer valfarter til minikurser i at lave kreative foldebøger, der kan erstatte kladdehæfter, plancher og kopiark

D 21. december 2018

af Mette Søndergård, Redaktør

Det er de færreste, der husker, deres skolegang for et flot kladdehæfte – og de færreste, der kan huske, hvad de har skrevet i deres kladdehæfter.
Men tænk, hvis du nu havde klippet og foldet en magisk bog med et hemmeligt rum i midten, du havde farvelagt og dekoreret bogen og sirligt skrevet din læring ind i bogen. Så havde den formentlig både været husket og gemt.

Det er også lærerne Carina Kaltoft og Malene Meyers oplevelse. Derfor bruger de foldebøgerne ugentligt i deres undervisning som lærere på Berndadotteskolen i Hellerup. De har skrevet bogen ”Foldebøger” og har i efteråret holdt tre FSL-minikurser, som har været overtegnet af medlemmer af Frie Skolers Lærerforening.

"Vi bruger det som et alternativ til den almindelige undervisning, og vi bruger det i alle fag og til alle aldersgrupper i stedet for de typiske kladdehæfter, som alle sammen er ens og lavet af noget tyndt papir. Man kan træne sin håndskrift, eller man kan printe ud og klistre ind i foldebøgerne", forklarer Malene Meyer for de mange deltagere på FLS-minikurset på Holbæk Lille Skole. Og hvad er det så de kan, de foldebøger, som er blevet så populære?

Carina Kaltoft og Malene Meyer oplever, at det er lettere at kategorisere og overskueliggøre det faglige stof, når der arbejdes med foldebøger. Eleverne får på en sjov måde omsat deres viden til noget håndgribeligt, og det bliver nemmere at huske stoffet, når det er skrevet ind i en flot foldebog, som eleverne selv har klippet og klistret.

"Foldebøgerne motiverer eleverne og gør det lettere at fordybe sig i et emne. Når bogen er færdig, giver det også den enkelte elev mere lyst til at vise sin viden og sit produkt frem. Eleverne føler i langt højere grad ejerskab til produktet, end de gør til et kladdehæfte eller et kopiark, som ikke bliver hverken gemt, passet på eller vist frem", fortæller Carina Kaltoft og Malene Meyer, mens de klipper og instruerer deltagerne i de forskellige foldebøger med hver deres muligheder.
"Og så er det bare sjovt, når hele klassen klipper, og der er papir over det hele. Eleverne hjælper hinanden, deler ideer og bliver glade for og stolte af det, de har lavet".

Godt til at differentiere undervisning
Helle Frimann er klasselærer for 0. på Dyhrs Skole i Slagelse og meget begejstret for foldebøgerne, som hun aldrig har hørt om, før hun så kurset hos Frie Skoler Lærerforening.
"Jeg kan bruge foldebøgerne til rigtig meget i min undervisning. I mange af foldebøgerne giver det mening at tegne på den ene side og skrive lydene på den anden side", siger Helle Frimann, som også har planer om at lave et krybbespil ud af en foldebog og til næste skoleår bruge bogstavhuset, som er et hus med plads til hele alfabetet, som en gennemgående foldebog i løbet af året.

"Jeg kan godt lide, at det er så håndgribeligt. Og så er der noget for både de dygtige elever og de fagligt udfordrede elever, for nogen kan skrive, og nogen kan tegne. Det giver en god mulighed for at differentiere undervisningen og få alle inkluderet".

Også undervisning for drenge
Deltagerne på kurset var alle kvinder, og flere deltagere ville vide, om foldebøger kun er undervisning, der fanger pigerne, og om undervisningen kun er for kvindelige lærere.

"Vi oplever ikke, at der er forskel på kønnene i undervisningen. Det er meget overskueligt for drengene, og de bliver også fanget af det. På mange bøger kan man ikke se, om de er lavet af en dreng eller pige", siger Malene Meyer, som også oplever, at man sagtens kan dele ideerne om foldebøger med sine mandlige kolleger.

"Det handler jo bare om god og kreativ undervisning, og det er ikke kønsbestemt".

Hvad kan du bruge foldebøger til?
"Jeg tænker, at jeg skal lave noget sammen med eleverne om geometri, rektangler og lignende i foldebøger. Jeg tror, eleverne vil huske det på en anden måde, og jeg tror, eleverne vil få ejerskab over det, de laver, på en anden måde. Jo flere veje vi finder til at huske, jo bedre, og der tror jeg, at foldebøger kan noget. Og så er det bare sjovt og hyggeligt at lave".
Charlotte Lykke, Hillerød Lilleskole

Hvilken foldebog blev din favorit?
"Skabsbogen er oplagt til mange ting. Jeg underviser i billedkunst, så jeg elsker kreative ting og at have noget i hænderne. Jeg tror også, eleverne husker bedre, når de har haft det i hænderne, i stedet for at det er digitalt det hele. Kladdehæfterne er ikke noget, eleverne gemmer eller tager med hjem. Det her er meget mere personligt, og elevernes kompetencer kommer bedre frem".
Sophie Lamprecht, Køge Lilleskole

Eleverne får ejerskab over det, og så får de emnet sådan ægte mellem hænderne, i stedet for at det er digitalt det hele.

Carina Kaltoft, lærer på Bernadotteskole og underviser på kurset

Nye kurser i foldebøger

På grund af den store popularitet kommer der tre nye kurser i foldebøger i 2019.

  • N. Kochs Skole i Aarhus, 4. februar 
  • Friskolen City Odense, 18. februar 
  • Slagelse Privatskole, 25. februar 

Læs mere og tilmeld dig

deltag i debatten