Nyborg-rektor hædres

Frie Skolers Lærerforening tildelte fredag foreningens hæderspris til rektoren for Nyborg Gymnasium, Henrik Vestergaard Stokholm.

D 11. november 2019

af Mikkel Hvid, Kommunikationschef
Pressemeddelelse

Rektoren fik prisen og de 10.000 kr., som fulgte med, for modigt at forsvare alle børn og unges ret til skolegang og uddannelse.

Lærer Bjarne Jørgensen fra Bagsværd Friskole motiverede på hovedbestyrelsens vegne valget af Henrik Vestergaard Stokholm. Bjarne Jørgensen sagde blandt andet, at samfundet har brug for folk som Henrik Vestergaard Stokholm – folk, der tør stå op for deres værdier og kæmpe for det, de mener, er rigtigt:

»I vores øjne er du, Henrik Stokholm, netop en mand med orden sit moralske kompas, en mand, der er loyal over for de værdier, som det danske samfund bør bygge på: tolerance, medmenneskelighed samt en respekt for grundlovens ord«.

Henrik Vestergaard Stokholm takkede for æren, prisen og checken på 10.000 kr.:

»Jeg er meget beæret, stolt og ydmyg over, at I har tænkt på mig. Det varmer virkelig oven på et dramatisk år«.

Men Henrik Vestergaard Stokholm ville inderligt ønske, at det ikke havde været nødvendigt at give priser til folk som ham. For han får prisen, fordi han reagerede på en foruroligende udvikling:

»Sagen og kampen for familien Abdisalan Hussein børns ret til at gå i skole vidner om et fundamentalt værdimæssigt og politisk jordskred, som truer retsstaten og de værdier vores skoler og samfund bygger på. Den udvikling er jeg virkelig ked af«, sagde han.

Henrik Vestergaard Stokholm gav de penge, som følger med prisen, til det interkulturelle hus i Nyborg – Mødestedet. I Mødestedet forsøger frivillige at skabe dialog, forståelse og hjertevarme for de mange mennesker fra andre kulturer, der lever i Danmark – og i det her tilfælde Nyborg.

»Mødestedet er med til at vise et andet, tolerant og mere kærligt Danmark, end det vi har oplevet de sidste mange år. Det er der hårdt brug for!«