Frie Skolers Lærerforening optager højskolelærere som medlemmer

Højskolelærere kan nu blive medlemmer af Frie Skolers Lærerforening.

D 7. august 2020

af Mikkel Hvid, Kommunikationschef

Højskolelærere kan nu blive medlemmer af Frie Skolers Lærerforening. Det fortæller foreningens formand Uffe Rostrup.

Beslutningen om at organisere den nye medlemsgruppe blev taget på et hovedbestyrelsesmøde efter en henvendelse fra bestyrelsen for Højskolernes Lærerforening. Højskolelærerne ønskede, at højskolelærerne kunne blive en del af Frie Skolers Lærerforening og dermed stå sammen med lærerne fra de andre frie skoleformer – de frie grundskoler, efterskolerne og kostskolerne.

Uffe Rostrup glæder sig over, at højskolelærerne nu bliver en del af Frie Skolers Lærerforening:

»Vi opfatter højskolerne som en central og vigtig del af den frie skoleverden. Derfor synes vi også, at det er helt naturligt, at lærerne bliver organiseret hos os«, siger Uffe Rostrup. Han nævner, at der i Frie Skolers Lærerforenings formålsparagraf står, at foreningen er for alle lærere på det frie skoleområde, og det mål omfatter også højskolelærerne.

Uffe Rostrup er sikker på, at Frie Skolers Lærerforening har noget at tilbyde de nye medlemmer:

»Vi er gode til at varetage vores medlemmers interesser, og det tror jeg også, at højskolelærerne vil opleve.  Deres praksis, historie og arbejdsvilkår minder meget om efterskolelærernes, så vi har som forening ekspertisen og erfaringerne til at varetage deres interesser«, siger Uffe Rostrup.

Også højskolelærerne er glade for den nye mulighed. Det fortæller Sigrid Lauenborg Dahl, der er forkvinde for Højskolernes Lærerforening:

»Vi er meget glade. Vi oplever, at vi nu vender hjem til familien. Højskolerne er en del af den frie skoletradition i Danmark, og derfor glæder vi os til at samle højskolelærerne i et fagligt fællesskab med lærerne fra de andre frie skoler, hvor man har en praktik, der minder om vores «, siger hun.

I forvejen har Frie Skolers Lærerforening godt 10.000 medlemmer på landets 500 frie grundskoler og 250 efterskoler.