Voldgift bekræfter undervisningsbegrebet

Lov 409 har ikke ændret undervisningsbegrebet, men lektiecaféer giver ikke nødvendigvis tillæg, fastslår dom i den faglige voldgift

D 27. oktober 2016

af Mikkel Hvid, Kommunikationschef

Den faglige voldgift har talt i en sag om lektiehjælp, og afgørelsen, som kom i slutningen af september, gik Frie Skolers Lærerforening (FSL) imod.

FSL mente, at skolens tilbud i lektiecafeen var undervisning og skulle udløse undervisningstillæg. Den påstand afviste voldgiftens opmand. Til gengæld fastslog opmanden, at lov 409 ikke ændrer undervisningsbegrebet. Det betyder, at de aktiviteter, som tidligere blev betragtet som undervisning, stadig er det, sagde opmanden, og det glæder Jette Morsing, der er faglig chef i FSL:

»Den del af afgørelsen er vi glade for. For den bekræfter, at de aktiviteter, som tidligere udløste undervisningstillæg, også skal gøre det i fremtiden«.

Opmanden skriver videre sin afgørelse, at det ikke er alt, som foregår i en lektiecafe, der nødvendigvis er undervisning. Det kommer an på, hvordan aktiviteten konkret tilrettelægges.

På den skole, som sagen handlede om, var der tale om en form for faglig hjælp, som ifølge opmanden ikke kan betragtes som undervisning, og lærerne skal derfor ikke have undervisningstillæg for den del af deres indsats. Opmanden lagde derudover blandt andet vægt på, at tilbuddet ikke var obligatorisk, og at lærerne også hjalp med fag, som de ikke underviste i. Den sondring undrer Jette Morsing:

»Vi har altid betragtet lektiecafeer som undervisning. Nu siger voldgiften så, at det afgørende ikke er, om skolen kalder det en lektiecafe eller ej, men hvad der konkret foregår. Det gør det sværere at forudsige, hvilke aktiviteter der udløser undervisningstillæg, og det skaber usikkerhed om lærerarbejdet«.