Tillidsrepræsentantens rolle styrkes i det lokale arbejde med arbejdstiden
Resultatpapiret på statens område styrker tillidsrepræsentantens rolle. Det sker med fire formuleringer i afsnittet om arbejdstiden.
For det første bekræfter parterne, at det er muligt at indgå lokale arbejdstidsaftaler, der fraviger eller supplerer de centrale bestemmelser. Det er ikke nyt, at man kan indgå lokale aftaler. Det fremgår allerede af lov 409. Resultatpapiret bekræfter blot muligheden.
For det andet skriver parterne, at det er deres målsætning at skabe ”… et tæt og tillidsfuldt samarbejde imellem tillidsrepræsentanten og ledelsen”. Altså en hensigtserklæring.
For det tredje indføres der en ny mulighed for at få bistand, hvis samarbejdet om arbejdstiden ikke fungerer lokalt. Hvis tillidsrepræsentanten og skolen ikke kan få samarbejdet til at fungere lokalt, kan de søge bistand hos de centrale parter (Moderniseringsstyrelsen og Lærernes Centralorganisation). Det er kun samarbejdsproblemer om arbejdstiden, man på den måde kan tage videre til et højere niveau, og der er en ikke defineret grænse for, hvor mange sager parterne kan behandle.
For det fjerde enedes parterne om, at skolens leder og tillidsrepræsentanten forud for skoleåret drøfter, hvordan planlægningen af skole- og arbejdsåret foregår på skolen, ”… herunder hvordan skolen/institutionen kan strukturere dialogen om opgaveoversigten”. Tillidsrepræsentanten skal altså være med i den dialog forud for skoleåret.