Kom forstyrrelser i forkøbet

Sådan giver god klasseledelse mere ro i timerne

D 17. januar 2017

Helle Plauborg er forsker i klasseledelse og forfatter til bogen Klasseledelse gentænkt. Her er fem af hendes råd til, hvordan god klasseledelse kan give mere ro i undervisningen.

1. »Den succesfulde klasseleder arbejder proaktivt og kommer forstyrrelser i forkøbet. En af måderne at gøre det på er at være tydelig omkring forventninger til eleverne både i klasseundervisning og gruppearbejde. Fortæl eleverne, hvordan de kan gøre det godt. Hvad er det for en adfærd, du forventer, når de samarbejder i en gruppe? Giv eksempler, som eleverne kan visualisere og tage med ud i grupperne«.

2. »Ofte er det uklart for de udfordrende elever, hvilken adfærd de skal sætte i stedet for deres uheldige adfærd. Hjælp dem ved at undervise i, hvilken adfærd du ønsker. «.

3.»Overvej i forberedelsen af timen, hvilke dele af timen der kan komme til at volde forvirring – og hvordan du forebygger det«.

4. »Gør det klart for eleverne, at det I er sammen om i timerne, er det faglige. At det her er deres arbejdsplads, hvor man arbejder seriøst, og der derfor ikke er plads til de store svinkeærinder. Indarbejdelse af rutiner kan ofte være et vigtigt led i skabe et arbejdsfokuseret læringsmiljø«.

5. »Det er ikke bare vigtigt med klare instruktioner i starten af en time, afslutningen af timen er også vigtig. Eleverne kan for eksempel have en logbog, hvor de i afslutningen af timen noterer, hvad de er kommet frem til, og hvad de har brug for at komme videre med. Det giver et godt springbræt til den videre undervisning«.

deltag i debatten