Tak for i år – jeg tager det positive med til 2021

Et blogindlæg af Uffe Rostrup, formand for Frie Skolers Lærerforening.

D 22. december 2020

af Uffe Rostrup, Formand for Frie Skolers Lærerforening
Uffes uforbeholdne
Debat

Et annus horribilis lakker mod enden. Der er så meget dårligt at sige om 2020, men det kan faktisk samles i ét ord: corona. Og så vil jeg ikke skrive mere om det.

Og der har også været gode nyheder i 2020, så dem vil jeg fokusere på her.

Vi er i år begyndt at organisere højskolelærerne. Det har været en helt igennem positiv oplevelse at møde engagerede lærere, som egentlig bare ønsker en grundlæggende diskussion om, hvorfor man skal være med i en faglig organisation. Det er godt også selv at blive mindet om, hvorfor vi har faglige organisationer. Og jeg kan love for, at der er forskel på forholdene på højskolerne generelt og skolerne i resten af den frie skoleverden.

Jeg har nydt hvert eneste af de højskolebesøg, som jeg har været på. Jeg håber, at vi snarest kan genoptage besøgsdelen i foråret.

Så er der kommet en arbejdstidsaftale i kommunerne. Den arbejder vi intenst på at overføre til det statslige område, sådan at den kan indgå i OK21-resultatet. Jeg håber indædt, at det denne gang lykkes at lave en aftale om, hvordan lærernes arbejdstid skal indrettes.

Hvis det lykkes, så vil det være første gang i otte år, at vi har en arbejdstidsaftale. Og det er ikke det samme at have en aftale som at leve med Lov 409.

Skulle det lykkes, så skal vi selv tage ansvar for aftalen. Tillidsrepræsentanten vil få helt nye og tydeligere beføjelser, og lærerne skal høres helt anderledes end tidligere. Jeg glæder mig, men det præsenterer også en helt ny måde at arbejde på for såvel sekretariat som for tillidsrepræsentanter og lærere.

Vi har aldrig været flere medlemmer i foreningen, end vi er lige nu. Det er dejligt, da mange medlemmer giver et godt fundament for både foreningens drift og foreningens politiske virke. Der skal ikke herske tvivl om, at jo større vi bliver, jo mere indflydelse får vi.

Året vil også blive husket for noget meget positivt i forhold til lærerstanden. Jeg har ofte stået på møder og sagt, at lærerne på de frie skoler er populære, dygtige, engagerede osv. Men forældrene, ledelserne og politikerne har sjældent i så markant et omfang som i år givet udtryk for dette. Der har været virkelig meget ros til lærerne i år. Det har været en kæmpe udfordring for mange børnefamilier at få både skole-, arbejds- og familieliv til at spille sammen, når alle har siddet på samme matrikel, og det har været svært at skelne, hvor det ene startede, og det andet sluttede. Du og dine kolleger har løst fjernundervisningen med bravur.

Det kan godt være, at du ikke har synes, at det var sjovt, fagligt godt nok eller pædagogisk velgennemført, men du er lykkedes med at gennemføre noget, som ingen af os så som en mulighed for et år siden. Noget, som kun de færreste har trænet i og udført.

Den næste udfordring bliver at finde ud, om der var noget af det, som vi lærte under lockdown, der skal hænge ved. I den diskussion vil vores udgangspunkt altid være, at det skal være fuldstændig op til den enkelte lærer at vælge sine egne metoder og didaktisk greb – men den diskussion er først lige om hjørnet.

Så der har altså også været masser af glædelige ting i år, og dem vil jeg tage med på juleferie.

Jeg håber, at du og dine kære vil få en rigtig dejlig jul og et godt nytår.

deltag i debatten