Ny bog: Skole-hjem-samarbejdet har taget overhånd

Samarbejdet mellem skole og forældre trænger til at finde en bedre balance, og ansvaret ligger hos skolen, lyder det fra forsker i ny bog. Bogen kan downloades gratis af FSL-medlemmer.

D 16. august 2018

af Jesper Fjeldsted, Journalist
Kompetenceudvikling

Er stadig mere forældreinvolvering i skolen et effektivt middel til at give børnene en bedre skolegang, eller er det blevet et mål i sig selv.

Det er omdrejningspunktet i bogen ’Samspil mellem skole og hjem’, der er den seneste udgivelse fra serien ’Pædagogisk rækkevidde’. Serien er udviklet i samarbejde mellem Aarhus Universitetsforlag, Frie Skolers Lærerforening og Danmarks Lærerforening.

Forfatter til bogen er sociolog Maria Ørskov Akselvoll. Hun beskriver i bogen, hvordan fire forskellige forældregrupper oplever skole-hjem-samarbejdet, og opdelingen viser, at de mest ressourcestærke forældre kan sætte en dagsorden, der virker ekskluderende for andre.

Maria Ørskov Andersen placerer ansvaret for at skabe et bedre skole-hjem-samarbejde hos skolen og lærerne, og hun giver både en forståelse for problemstillingerne og bud på løsninger. Det handler blandt andet om at begrænse informationsmængden, og så skal skolen og børnene have nogle af de opgaver tilbage, der er endt hos forældrene.

Om forfatteren
Maria Ørskov Akselvoll er sociolog og ph.d. i forældreinvolvering. Hun hjælper kommuner og skoler med at skabe et mere inkluderende skole-hjem-samarbejde, med særligt fokus på den digitale kommunikation.

Bøger i serien Pædagogisk rækkevidde

Serien er udviklet i et samarbejde mellem Aarhus Universitetsforlag, Frie Skolers Lærerforening og Danmarks Lærerforening. Alle bøger i serien er gratis som e- og lydbog for FSL-medlemmer. Medlemmer kan desuden købe de fysiske bøger med en rabat på 50 kroner. 

  • Digital Dannelse, Jeppe Bundsgaard
  • Læringens dna, Theresa Schilab
  • Samarbejde og inklusion, Tine Basse Fisker
  • Læring i praksis, Ole Lauridsen
  • Spilpædagogik, Andreas Lieberoth
  • Motiverende undervisning, Frans Ørsted Andersen
  • Undervisning er dannelse, Alexander Von Oettingen
  • Kønsbevidst pædagogik, Tekla Canger
  • Mobning, Helle Rabøl Hansen
  • Samspil mellem skole og hjem, Maria Ørskov Akselvoll

Log på Mit FSL og hent alle bøger i serien

deltag i debatten