Flere fleksjobbere får for lidt i løn

Medlemmer bedømmer FSL’s rådgivning på samme høje niveau, som rakte til titlen som Danmarks bedste i 2015.

D 11. april 2017

af Uffe Rostrup, Formand for FSL
Arbejdstid
Rådgivning

»Det er et super flot resultat, som vi sagtens kan være stolte af«.
Sådan siger sekretariatschef Henrik Wisbech om medlemmernes høje vurdering af den rådgivning, som Frie Skolers Lærerforening (FSL) tilbyder.

I den nye tilfredshedsundersøgelse, som netop er blevet offentliggjort, vurderer medlemmerne FSL på en række punkter. Og igen i år udmærker rådgivningen sig positivt.

Vurderingen her ligger tårnhøjt over de andre områder. Rådgiverne er venlige og imødekommende, mener medlemmerne.
Og deres rådgivning er fagligt kompetent, mener de. Rådgivningsområdet scorer 81 point ud af 100 mulige, og det er en ekstremt høj score.

Det er nøjagtig den samme score, som i 2015-undersøgelsen, og det glæder Henrik Wisbech, at foreningen har fastholdt det høje niveau på et så vigtigt område: »Det er rigtig flot«, siger han.Men, fortsætter sekretariatschefen, det er også det, FSL skal kunne:

»Som fagforening på et relativt lille område, skal vi være skarpe på rådgivning. Vi skal kende reglerne og aftalerne på området bedre end alle andre. Og vi skal kende vores medlemmer, deres udfordringer og deres behov, så vi kan hjælpe dem«, siger han.

Jo nyere, jo gladere
Undersøgelsen, som er gennemført af MSI Research, registrerer den oplevede kvalitet. Men den viser også, at der er en tæt sammenhæng mellem medlemmernes tilfredshed og deres kontakt med foreningen.

De medlemmer, der har fået rådgivning fra foreningen, er mere loyale og tilfredse end dem, som aldrig har talt med rådgiverne. Og de, der har talt med rådgiverne inden for det seneste års tid, er mere tilfredse end dem, hvis rådgivningsoplevelse er af ældre dato.

Igen et godt tegn, mener Henrik Wisbech:

»Det viser mere end noget andet, at rådgiverne gør det godt. For de medlemmer, som har i frisk erindring, at de fik hjælp, er mere tilfredse og loyale end andre. Medlemmerne er glade for det, vi kan«, siger sekretariatschefen.

Historien skal fortælles  
Det fine skulderklap fra medlemmerne får ikke foreningen til at gå i stå, lover Henrik Wisbech:

»Det her bliver ikke en sovepude. Det skal være et blidt skub i ryggen på os, så vi kommer videre. Vi skal hele tiden udvikle os, så vi er et skridt foran medlemmerne og kan tilpasse vores tilbud til deres behov og den situation, de står i ude på skolerne«, siger han.

Og så skal FSL blive bedre til at fortælle om rådgivningen, mener Henrik Wisbech:

»Vi må gerne blive bedre til at fortælle de gode medlemshistorier, som vi har. På den måde kan vi håbe, at de medlemmer, som læser historierne, bliver bekræftet i, at de er medlemmer af en god forening. Og så kan vi håbe, at vores rådgivning af et medlem også hjælper og støtter andre medlemmer, som får en mere indirekte hjælp ved at læse om sagen«, siger Henrik Wisbech

deltag i debatten