Hvordan skal vi håndtere Corona på skolerne? Med fornuft, ordentlighed og god kommunikation.

Et blogindlæg af Uffe Rostrup formand for Frie Skolers Lærerforening om den aktuelle corona-situation.

D 20. marts 2020

af Uffe Rostrup, Formand for FSL
Corona
Uffes uforbeholdne
Debat

Der dukker røster op på de sociale medier, der mener, at de offentligt ansatte nu er sendt hjem på ferie, mens de selv i den private sektor knokler hårdt under coronakrisen. Samtidig er der nogle skoleledere (nok mest efterskoleforstandere), som fortæller lærerne, at alle deres tilsynstimer vil blive omplaceret, når de kommer tilbage til skolen. Men også på vores egen side af hegnet dukker der diskussioner op, om Lov 409 – altså vores arbejdstidslov – virkelig kan håndtere hjemmearbejde.

På denne baggrund vil jeg opfordre til, at vi alle sammen fokuserer på, at vi har en fælles ydre fjende i form af coronavirus, og det er den, der skal bekæmpes. Den alvorlige situation skal ikke bruges til at føre andre politiske kampe – det er tiden ganske enkelt ikke til.

Jeg skal hilse at sige, at jeg ikke hører om glade lærere, som synes, at de har fået 14 dages ferie. De arbejder hjemmefra, mange knokler med at forberede fjernundervisningen, og selvom der sikkert også er nogen, der ikke arbejder lige så mange timer som normalt, så kender jeg ingen, der ikke hellere ville være på deres arbejdspladser og være en del af den helt almindelige hverdag på skolerne end at sidde alene bag en skærm og bedrive fjernundervisning – uanset om det er i lejligheden, villaen eller sommerhuset.

Det er meget vigtigt, at den krise, som vi befinder os i, ikke går over i småligt nid til hinanden. Vi skal ikke have en kamp mellem de heroisk kæmpende ansatte i det private, og de ”dovne” i den offentlige sektor – det er ganske enkelt ikke fair. Det er ikke den kamp, som vi i øjeblikket kæmper i fællesskab. Vi er hjemsendt af sundhedsmæssige årsager af regeringen – så lad os holde op med at fortælle hinanden, at det er ferie.

Også i vores egen lille andedam er der forhold, som bør adresseres, når talen falder på ordentlighed. Således hører vi historier om enkelte især efterskoleforstandere, som vil omlægge store dele af de timer, som lærerne skulle have læst til efter skolelukningsperioden. 

Det er med garanti voldsomt frustrerende at være skoleleder på en tom skole. Ligeså er det frustrerende at være hjemsendt lærer. Men det er altså ikke lærerne, der er gået hjem. Vi er sendt hjem.

Men nu står det fast efter et møde mellem Lærernes Centralorganisation og  Medarbejder- og Kompetencestyrelsen, at lærerne skal have medregnet al den tid, som de var planlagt med i skolelukningsperioden – ligesom det i øvrigt sker for alle andre statsansatte. 

Det ville uagtet den fælles udmelding allerede fra starten af denne skolelukningsperiode have været god arbejdsgiveradfærd klart at melde ud, at de timer, som var planlagt læst i skolelukningsperioden, selvfølgelig opfattes som læst. Dette er blot et eksempel på, at det er svært at være på skolerne lige nu, og derfor kræver det også god kommunikation mellem de ansatte.

I går sendte vi nyhedsbrev til tillidsrepræsentanterne om, at de skal tage kontakt til skolens leder og allerede nu forsøge at planlægge, hvordan både elever men i særdeleshed de ansatte kan vende tilbage til skolerne på en god og ordentlig måde. Det er ikke for tidligt at starte den snak, og med afgørelsen fra Medarbejder- og Kompetencestyrelsen, så bliver dialogen heldigvis noget lettere.

På de interne linjer, så har der rejst sig en diskussion af, om lærerne på de frie skoler overhovedet må arbejde hjemmefra, når nu Lov 409 tydeligt er baseret på et udgangspunkt om, at alt arbejde skal foregå på arbejdspladsen. Og ja: Det må de godt. Det indgår som en del af den udmelding, som Medarbejder- og Kompetencestyrelsen og Lærernes Centralorganisation har lavet, at lærerne også skal udvise fleksibilitet i forhold til den helt ekstraordinære situation, som vi befinder os i.

Ligesom med de to ovenfor nævnte sager, så er det afgørende, at også vi lærere forstår, at vi alle sammen i øjeblikket er en del af en usynlig samfundskontrakt, hvor vores del af kontrakten går ud på, at vi skal have så meget af arbejdshverdagen til at fungere som overhovedet muligt – også selvom det sker på andre måder, end det var planlagt. Myndighedernes del af aftalen går på, at de skal sørge for, at samfundet lider så lidt skade som overhovedet muligt.

Uagtet at vi har en tåbelig arbejdstidsaftale, så er det altså ikke den, der i øjeblikket er den ydre fjende – det er corona-virus, og det er den, vi skal have bekæmpet. Lov 409 skal vi nok komme tilbage til, og derfor er det godt, at vi kan hjælpe skolelederne med at få skolen til at fungere lige nu og acceptere, at selvom det ikke var meningen, at du skulle arbejde hjemmefra, så gør vi det alligevel i en større sags tjeneste.

Så generelt kan man sige, at det allervigtigste, der skal til, for at vi i fællesskab kommer igennem denne her krise, er, at vi i alle forhold opfører os ordentligt over for hinanden, at vi holder tæt kontakt mellem lærere og ledere, og at vi med gode aftaler og fælles forståelse allerede nu begynder at forberede den tilbagevenden til skolerne, som forhåbentligt kommer inden alt for længe.

deltag i debatten