Hver tredje lærer får ingen arbejdstidsopgørelse

En undersøgelse blandt medlemmer af Frie Skolers Lærerforening viser, at mange lærere ikke får en arbejdstidsopgørelse, og når de gør, er den ofte mangelfuld.

D 4. december 2017

af Mikkel Hvid, Kommunikationschef

29 procent af lærerne på de frie skoler har ikke fået deres arbejdstidsopgørelse for skoleåret 2016/17. Og det er simpelthen ikke godt nok, siger formanden for Frie Skolers Lærerforening, Uffe Rostrup:

"Lærerne skal have en arbejdstidsopgørelse. Det står i Lov 409. Lærerne skal ikke bede om en opgørelse – de skal bare have den. Det er ikke til diskussion – de skal bare have den", siger Uffe Rostrup.

Og Uffe Rostrup understeger, at uanset hvordan den enkelte skole tilrettelægger arbejdstiden, skal den gøres op:

"Også på de skoler, der har indgået lokale aftaler om arbejdstiden, skal lærerne have en individuel arbejdstidsopgørelse. Det har været et krav, siden loven om arbejdstidsreglerne blev indført i 2014, og så er det ganske enkelt ikke godt nok, at en lille tredjedel af lærerne ikke får det".

Lærerne stiller krav
Uffe Rostrup siger, at Frie Skolers Lærerforening (FSL) nu vil forfølge de skoler, som ikke sørger for, at lærernes arbejdstid er opgjort.
"De lærere, som ikke har fået arbejdstidsopgørelsen, bør bede tillidsrepræsentanten sørge for, at det sker. De har krav på det", siger Uffe Rostrup.
Han understreger, at det ikke kan være så svært for lederne at efterleve lovens krav:
"Lederne skal løbende opgøre den enkelte lærers arbejdstid, og så må det også være en smal sag at lave en individuel arbejdstidsopgørelse", siger Uffe Rostrup

Funktioner og tid mangler
Undersøgelsen, som bygger på svar fra 551 lærere på de frie skoler, viser desuden, at mange af de arbejdstidsopgørelser, som lærerne faktisk får, er mangelfulde. 23 procent af dem, som fik deres arbejdstidsopgørelse, mener ikke, at alle de opgaver og funktioner, som de udførte i 2016/17, fremgår af opgørelsen. Og 40 procent af dem, som fik deres arbejdstidsopgørelse, mener ikke, at det antal arbejdstimer, som fremgår af opgørelsen, stemmer med de timer, de faktisk arbejdede.

Begge dele er for dårligt, mener Uffe Rostrup:

"Hvis ikke den opgørelse, man får, er retvisende, så har man reelt ikke fået sin arbejdstidsopgørelse. Det giver kun mening  med opgørelser, som giver et retvisende billede af den præsterede tid", siger Uffe Rostrup.

Han peger dog på, at det kan være svært for lærerne at påvise, at opgørelserne er forkerte, hvis de ikke sørger for selv at registrere deres arbejdstid:

"Vi skal holde øje med, hvor meget vi arbejder. Ellers bliver det hele til fornemmelser og synsninger, og så mister vi den overtidsbetaling, vi har krav på", siger Uffe Rostrup.

Opgørelse giver penge

Næsten halvdelen – 43 procent – af de arbejdstidsopgørelser, lærerne har fået, resultaterer i overtid. Og det er ifølge Uffe Rostrup endnu et godt argument for, at du skal sørge for at få din arbejdstidsopgørelse.

Om undersøgelsen

551 medlemmer har svaret på Frie Skolers Lærerforenings arbejdstidsundersøgelse. Der var fem spørgsmål i undersøgelsen. Alle svar var signifikante på et 95 procents konfidensniveau.

deltag i debatten