Du gør det godt som lærer på en fri skole
I den forgangne weekend var det et smukt og udbredt syn at møde biler med cykler bagpå. Inden i bilerne sad forventningsfulde efterskoleelever og spændte forældre.
I mandags tog langt de fleste grundskoler så fat på skoleåret 2015/16, og der er lige så store forventninger til skolen, til kammeratskabet og til lærerne på grundskolerne som på efterskolerne.
Det er heldigvis også sådan, at langt de fleste lærere glæder sig til at tage fat på skoleåret 15/16 – år to med den nye arbejdstidsaftale. Og netop arbejdstiden har været meget determinerende for, om lærerne har haft en opfattelse af, at sidste skoleår var godt eller skidt.
Jeg håber, at din skole har brugt foråret på at få justeret skoleprojektet, så det ikke bliver uenigheder om skolens projekt, og udførelsen af dette, som kommer til at determinere det kommende skoleår.
Som lærere skal vi lykkes med såvel undervisning som den socialpædagogiske del af vores arbejde, og det er helt afgørende, at de rammer ledelsen lægger omkring arbejdet, svarer til de forventninger, som ledelsen og lærerne har til kvaliteten af opgaveløsningen. Jeg håber, at forventningsafstemningen er bedre i år, end tilfældet var sidste skoleår. Hvis ikke, så hører vi fortsat gerne fra dig.
FSL vil i de kommende to et halvt år fokusere kraftigt på lønudviklingen på de frie skoler. De sidste år har stort set udelukkende stået i arbejdstidens tegn, og det kan desværre mærkes på lønnen, som har udviklet sig dårligere end i folkeskolen. Vores lønsystem er det samme som alle de andre statsansattes, men vi har ganske enkelt ikke været gode nok til at få penge ud af det decentrale lønsystem. Derfor lancerer vi en decideret lønkampagne, og vi har blandt andet ansat en konsulent, som skal vie hele sit arbejdsliv til at få kampagnen ud over rampen. Vi skal have klædt tillidsrepræsentanterne på til, i endnu højere grad, at forfølge krav om bedre lønforhold, og vi har tyvstartet kampagnen med at kontakte skoler, som ikke har en tillidsrepræsentant, for at lave bedre lønaftaler på disse.
Du og dine kolleger gør et kæmpemæssigt arbejde hver eneste dag for at flytte elever, så langt det er muligt.
De frie skoler er en succeshistorie, og flere og flere forældre ønsker at få deres børn i en fri skole. Tag ikke fejl – det er din og dine kollegers fortjeneste – for I gør et knaldgodt stykke arbejde.
Men på mange skoler, måske også din egen, interesserer lærerne sig alt for lidt for, hvad de får for arbejdet, og det skal vi have ændret. Det er helt i orden, at man knokler, når man er på arbejde, men det skal altså også afspejle sig på lønsedlen, og den parallelitet skal blive bedre.
Vi vil snarest, og i hvert fald inden midten af september, udsende materiale, som I kan bruge lokalt på lærerværelset til at tage fat på diskussioner om decentral løn. Vi håber, at I vil tage godt imod det og bruge det, så vi sammen kan få hævet lønnen betragteligt på det frie skoleområde – for det har vi helt ærligt fortjent.
Men selvom vi fokuserer på løn, så vil vi selvfølgeligt ikke glemme arbejdstiden, rådgivningen og alt det andet, der hører med til fællesskabet i Frie Skolers Lærerforening. Så hvis du har kolleger, som ikke er medlemmer af FSL, så er det vigtigt at prikke venligt til disse og prøve at overbevise dem om, at det er vigtigt at være med i fællesskabet. Jeg tror, de fleste af os godt ved, at fællesskab ikke er noget, man abonnerer på – det er noget, man skaber sammen. Vi er ikke stærkere end de folk, som er sammen i fællesskabet. Vi, som er i fællesskabet, kan ikke distancere os fra fællesskabet – det forpligter. Og vi har plads til mange flere i vores forpligtende fællesskab, det ville være dejligt, hvis vi kan blive det i år.
Hav en rigtigt god skolestart.