Bogaktuelle Alexander von Oettingen: ”Jeres frihed er det vigtigste og smukkeste”

Medlemmer af Frie Skolers Lærerforening kan nu downloade bogen ”Undervisning er dannelse” både som lyd- og e-bog

D 22. februar 2018

af Mikkel Hvid • mhv@fsl.dk og Katrine Thornberg • kat@fsl.dk
Kompetenceudvikling

I dag udkommer ”Undervisning er dannelse”. Det er den nyeste bog i serien ”Pædagogisk rækkevidde”, der udgives af Aarhus Universitetsforlag i samarbejde med Frie Skolers Lærerforening og Danmarks Lærerforening.

Med afsæt i pædagogikkens store tænkere som Aristoteles og N. F. S. Grundtvig dykker Alexander von Oettingen ned i forholdet mellem undervisning og dannelse.

Men hvad er den nyslåede forfatters vigtigste budskab til lærerne på de frie skoler? Hvad skal de være opmærksomme på?

Svaret kommer promte: friheden.

»Jeres frihed er helt enestående og sjælden. I Tyskland, hvor jeg har levet en stor del af mit liv, kender man slet ikke den form for frihed. Det er en frihed til at tage ansvar for jeres undervisningen, en frihed til at forholde sig til, hvilke værdier I giver videre til de kommende generationer, en frihed til anstændighed«, siger han, og mens han taler, bliver han helt grebet:

»Øjrr, hvor er det en smuk tradition. Hvor ville jeg ønske, at man havde kendt noget tilsvarende i Tyskland. Så havde vi måske undgået nogle af de sorteste kapitler i landets historie«, siger han.

Men, siger Alexander von Oettingen, det er ikke nogen let opgave at forsvare friheden:

»Det er virkelig op ad bakke i øjeblikket. Læg bare mærke til, hvor hurtige politikerne er til at sælge friheden for en populær mærkesag«, siger forfatteren, der er prorektor på UC Syd og forfatter til en række pædagogiske lærebøger, blandt andet ”Almen didaktik” og ”Almen pædagogik”.

Som medlem af Frie Skolers Lærerforening kan du gratis downloade ”Undervisning er dannelse” her.

Læs også portrættet af Alexander von Oettingen i det seneste nummer af Frie Skoler.

De frie skolers frihed er ikke en frihed fra ansvarlighed men en frihed til at forholde sig bevidst og ansvarligt pædagogisk, mener Alexander von Oettingen. Foto: Marie Hedegaard

Alexander von Oettingen understreger i sin nye bog, at undervisning og dannelse ikke er to forskellige opgaver. Undervisning er dannelse. Foto: Marie Hedegaard

deltag i debatten