Konflikthåndtering for lærere

Lær at forstå udfordrende adfærd og få større gennemslagskraft til at forebygge og håndtere konflikter 

Børn har ikke en udfordrende adfærd med vilje – der er noget andet end deres vilje på spil. På dette kursus lærer du at forstå udad reagerende børn og unge, og du bliver rustet til at håndtere dem bedre.

Håndtering af ”problematisk adfærd” kræver, at man har godt fat i sig selv, da man ellers risikerer selv at have en problematisk adfærd. På kurset får du ny gennemslagskraft i konfliktfyldte situationer – både professionelt og privat.

Du lærer at tilgå konflikter på en ikke-konfronterende måde, så du minimerer risikoen for at, situationer eskalerer. Og du får konkrete værktøjer til at forebygge og håndtere konflikter, der opstår omkring udfordrende børn og unge.

Du bliver desuden klogere på stress, da stress ofte ligger bag udfordrende adfærd. Du kommer til at arbejde med, hvordan stress påvirker mennesker og de situationer, de befinder sig i.

  • 28.-29. november 2019
  • Hornstrup Kursuscenter, Vejle

Hvad får du ud af at deltage

  • Forskellige tilgange til konfliktløsning – både før, under og efter konflikten opstår
  • Indsigt i årsager til udfordrende adfærd
  • Indsigt i stresshåndteringsstrategier for både børn, unge og personale
  • Teknikker til ikke-konfronterende håndtering af udfordrende adfærd – low arousal tilgang
  • Forståelse for at ”problematisk adfærd” er menneskelig adfærd – som børn ikke vælger at have

Hvad får skolen ud af, at du deltager

  • En mere professionel håndtering af de konflikter der uundgåeligt opstår på skolen
  • En lærer, der kan arbejde med at mindske risikoen for, at der opstår konflikter
  • En lærer, der kan minimere risikoen for, at konflikter eskalerer unødigt

Underviser

Kurset ledes af Michael Harboe Kvistgaard, specialpædagogisk konsulent fra Døgn- og aflastningsinstitutionen Heimdal, som er en del af Center for Specialpædagogiske Børnetilbud i Aarhus Kommune. Heimdal yder pædagogisk støtte for unge med ASF og ADHD og arbejder målrettet med at skabe trygge og udviklende rammer ud fra et pædagogisk perspektiv.

Uden kendskab til f.eks. low arousal tilgang og de bagvedliggende årsager til elevernes adfærd, risikerer du at håndtere adfærden med ”værktøjer”, der gør problemerne værre

Michael Harboe Kvistgaard

Målgruppe

Kurset er for alle lærere i grundskolen, både indskoling, mellemtrinnet og udskoling, der ønsker at blive bedre til at forebygge, håndtere og bearbejde konflikter i deres daglige arbejde med børn.

Betingelser

  • Overnatning og fuld forplejning er inkluderet i kursusprisen.
  • Du kan afmelde dig kurset indtil 6 uger før afholdelsen, herefter refunderes kursusbetalingen ikke.
  • Oplysning om medlemskab fremgår af fakturaen.
  • Kursuslederen modtager en deltagerliste, før kurset afholdes.

Andre aktuelle FSL Lærerkurser