Valg af arbejdsmiljørepræsentant

Læs om regler og anbefalinger i forbindelse med valg af skolens arbejdsmiljørepræsentant

  • Hvem vælger arbejdsmiljørepræsentant?

    Arbejdsmiljørepræsentanten vælges af alle ansatte i den del af skolen, som arbejdsmiljøgruppen skal dække. Begrebet "alle ansatte" skal forstås normalt som alle, herunder deltidsansatte, afløsere, vikarer, praktikanter m.fl.

    Skolens ledelse må ikke deltage i valget.

  • Hvem kan blive valgt som arbejdsmiljørepræsentant

    Frie Skolers Lærerforening opfordrer til, at man vælger en arbejdsmiljørepræsentant med udgangspunkt i den største personalegruppe, fordi denne repræsenterer den største mængde af arbejdsmiljøproblemstillinger på skolen. 

    Frie Skolers Lærerforening opfordrer desuden til, at man vælger et medlem af Frie Skolers Lærerforening.

  • Valgprocedure

    Skolens ledelse indkalder normalt til valg. Valget afholdes i arbejdstiden.

    I kan aftale en valgprocedure i arbejdsmiljøorganisationen eller SU/MIO, hvor I tager stilling til

    • hvilket varsel mødet skal indkaldes med
    • om der er muligt at opstille og stemme ved fravær
  • Valgperiode

    Arbejdsmiljørepræsentanten vælges for 2 år (kan i særlige tilfælde være 4 år), og genvalg kan finde sted.

  • Efter valget

    Den valgte (nyvalgte eller genvalgte) arbejdsmiljørepræsentant skal orientere skolens leder om valget og meddele valget til egen faglig organisation.

    Læs om meddelelse af valg af arbejdsmiljørepræsentant