Aktuelt

Monicas Mening (1)

Pas godt på de nye lærere

Rigtigt mange skoler har nu lukket ned for dette skoleår, og efter nogle velfortjente ferieuger, slår vi dørene og bøgerne op igen i august måned.

Hvert år er et nyt kapitel i et lærerliv. Nye elever, nye forældre, nyt skema og rigtig mange steder er der også nye kolleger på lærerværelset efter sommerferien.
Det kan være, at det er en helt nyuddannet og meget ung lærer, eller det kan være en erfaren lærer, der kommer fra en anden skole.
Under alle omstændigheder er der brug for lidt opmærksomhed i forhold til den nye kollega, for vi kan vel alle sammen godt huske, hvordan det var, at være den nye.

På mange skoler er der en introordning for nye lærere. Det kan fx være en følordning, hvor en erfaren kollega har fået afsat tid til at hjælpe den nye lærer med at komme ordentligt i gang på skolen.
Nogle steder får den nyansatte også noget ekstra tid afsat til at blive kendt med skolen og kulturen og de mange små selvfølgeligheder, som ikke kan læses nogen steder.

Særligt for en helt nyuddannet lærer kan det være en udfordring at få tiden og forventningerne til at hænge sammen, og det viser sig også, at en del nyuddannede faktisk vælger at forlade lærerfaget inden for ganske kort tid.

En undersøgelse lavet af frie skolers lærerforening viste os for nyligt, at der findes studerende, som åbent erklærer, at de ikke kan forestille sig, at de skal ansættes på fuld tid, når de er færdige med deres uddannelse.
De tænker, at de ikke vil kunne nå at forberede sig ordentligt, hvis de skal arbejde lige så meget som de erfarne lærere, og derfor vil de søge arbejde på deltid.

Jeg mener, at skolerne må sørge for at tage nogle initiativer, så nye lærere ikke kører surt i deres arbejdsliv, næsten inden det er begyndt. Man må drøfte på den enkelte skole, hvilke initiativer, der giver mening. Kan man forvente, at en nyuddannet lærer underviser helt så meget, som en erfaren lærer, eller er det faktisk en god ide at give lidt mere tid til forberedelse?
Kan man sørge for, at der er kolleger at sparre med for den nyansatte, og at disse kolleger får noget tid til det?
Det gør en verden til forskel for en ny lærer at vide, at den, man spørger til råds, faktisk har tid til at svare, for når det nye skoleår begynder, har alle lærere travlt, og som ny vil man jo ikke være alt for meget til besvær.

Vi skal alle sammen passe godt på de nye lærere – for vi skal gerne have dem i rigtig mange år.

God sommer,
Monica Lendal Jørgensen

Skriv din kommentar (0 kommentarer)Vis formular

Leave a comment

Your comment