Aktuelt

Laeringens Dna

Kom tæt på læringens dna

Anden bog i serien Pædagogisk Rækkevidde handler om, hvilken betydning biologien har for vores læringsprocesser

Af Jesper Fjeldsted, Journalist Publiceret den 05. april 2017
Arkiveret i kategorierne:

Som lærer ved du, at læring langt fra kun finder sted, når eleverne sidder med næsen i en bog. Men hvorfor er det, at læring også sker, når eleverne f.eks. bruger deres hænder eller inddrager naturen?

I bogen 'Læringens DNA' giver forfatteren Theresa Schilhab, dr.pæd. og lektor i pædagogisk neurovidenskab ved DPU (Aarhus Universitet), dig et letlæst indblik i, hvordan biologien spiller ind, når vi som mennesker tilegner os ny viden og nye kundskaber.    

Lærer på Forældreskolen i Århus, Nick Hougaard, har læst og anmeldt bogen, og han mener, at den kan anvendes direkte i undervisningen.  

"Jeg oplever bogen som meget relevant for enhver lærer, der gerne vil have styr på, hvornår vores biologiske læringsproces er i spil og hvordan denne viden kan udnyttes i en undervisningssituation", skriver Nick Hougaard blandt andet.

I sin anmeldelse fremhæver Nick Hougaard blandt andet et konkret eksempel, hvor indsigter fra bogen kan anvendes til at løse en genkendelig læringsmæssig udfordring.   

"Igennem den første del af bogen beskrives en elev, der har medtaget en negativ medlæring omkring matematik og det vil for de fleste lærere også være genkendeligt, men næppe forklaringen og løsningen på dette ”problem” vil være oplagt for de fleste lærere", skriver han. 

Læs hele anmeldelsen af Læringens DNA

Skriv din kommentar (0 kommentarer)Vis formular

Leave a comment

Your comment