Aktuelt

Corydon

Ministerens forhandlingstaktik: Lærerne skal først bankes på plads

Forhandlingerne på det offentlige område starter ikke, før finansministeren har sikret sig en god aftale om lærernes arbejdstid

Af Mikkel Hvid, kommunikationschefPubliceret den 20. december 2012

Rampelyset rettes direkte mod lærerne, når overenskomstaftalerne på det statslige område begynder kort efter nytår.

Finansminister Bjarne Corydon (S) kræver nemlig, at aftalen om lærernes arbejdstid er på plads, før forhandlingerne på de andre offentlige områder går i gang.

Så forsvaret, politiet, tolderne og de andre lønmodtagere på statslige overenskomster må pænt stå og vente, mens lærerne lægger arm med deres statslige arbejdsgivere.

I praksis betyder det, at formanden for Frie Skolers Lærerforening (FSL), Uffe Rostrup, er indkaldt til to forhandlingsmøder i januar og et i starten af februar. Og hvis alt går efter arbejdsgivernes hoved, kan parterne på de tre møder finde frem til en aftale, så forhandlingerne på det overordnede statslige område kan afsluttes i starten af februar.

Normalt forhandler man de generelle forhold på plads, før de specielle forhandlinger starter, og ifølge Uffe Rostrup er der da heller ingen tvivl om, at den ændrede rækkefølge i forhandlingerne viser, hvor vigtig aftalen på lærerområdet er for Bjarne Corydon.

»Han vil have en aftale på lærerområdet. Det er hans hovedkrav ved de her overenskomstforhandlinger, og intet tyder på, at han vil betale noget som helst for at få det igennem«, siger Uffe Rostrup.

Han oplever dog ikke, at arbejdsgivernes forhandlingsstrategi øger presset på ham og de andre lærerrepræsentanter:

»Nej. Arbejdsgivernes pres er i forvejen maksimalt, og det giver jo ikke mening at tale om +maksimalt«, siger Uffe Rostrup.

FAKTA: Arbejdsgivernes krav
Da finansminister Bjarne Corydon (S) afleverede sine OK-krav, udleverede han samtidig et faktaark, som beskrev det, han opfatter som ufleksibel brug af lærerens arbejdstid. Det blev beskrevet således:

• Den unge, uerfarne lærer får samme tid til at forberede undervisningen som den lærer, der har undervist i 20 år

• En lærer får samme forberedelsestid til en dansktime som til en idrætstime

• En tværfaglig undervisningstime, hvor to lærere underviser et hold elever sammen, udløser fuld forberedelsestid til begge lærere

• Nye digitale værktøjer til brug i undervisningen, online prøver, selvrettende opgaver mv. medfører ikke, at den frigjorte tid fra forberedelse og opgaveretning kan prioriteres til mere tid med eleverne

• En engelsklærer, der underviser i samme pensum på to hold, får fuld forberedelsestid til begge hold

Læs Moderniseringsstyrelsens og FSL's krav her

 

Skriv din kommentar (0 kommentarer)Vis formular

Leave a comment

Your comment